MIKÄ MÄTTÄÄ FINNAIRILLA?

iStock_000001277111Small.jpgFinnairin henkilöstön lakot ja lakkouhkaukset kertovat kriisistä yhtiön sisällä. Laskelmieni mukaan ainakin neljästi vuoden sisällä on Finnairin henkilöstön ja johdon sopimusneuvottelut ajautuneet umpikujaan.

Mikä Finnairin henkilökemiassa on pielessä?

Tähän toistuvaan kiistelyyn ei riitä syyksi pelkästään Finnairin heikko taloustilanne. Yhtiön tuottavuus on noussut tänä vuonna yli 50 prosenttia edellisestä vuodesta. Tappiokierre on saatu katkaistua, joten tänä vuonna yhtiön johdon ei olisi ollut pakko lähteä esittämään heikennyksiä lentoemäntien työehtoihin.

Molemmilla osapuolilla on peiliin katsomisen paikka. Finnairin pyrkimys pidentää lentoemäntien ja stuerttien työaikaa 5-10 prosentilla ei voi pitää kohtuuttomana, kun heidän keskimääräinen työaikansa on noin 100 tuntia kuukaudessa. Toisaalta henkilökunta kokee  kantaneensa osansa yhtiön säästökuureista viime vuosien aikana palkan alennuksilla ja lomautuksilla.

Työtaistelua käydään tallä kertaa kaukolentojen jälkeisistä vapaapäivistä. Asia olisi varmasti hoidettavissa järkevillä työvuorojärjestelyillä. Kumpikaan ei halua antaa kiistassa periksi.

Lakko maksaa Finnairille  2-2,5 miljoonaa euroa päivässä. Rahaa on palannut nyt ensimmäisen viikon aikana yli 15 miljoonaa. Yhtiön tavoittelema säästö henkilöstökuluja alentamalla olisi vuositasolla 9-14 miljoonaa euroa, voi kysyä onko tässä mitään järkeä?

Finnairin on pystyttävä vastaamaan kansainvälisen lentoliikenteen kilpailuun, mikäli täällä aiotaan lentää vielä sinivalkoisin siivin. Koneet on saatava nopeasti ilmaan keinolla millä hyvänsä.

Tuntui käsittämättömältä kuulla eilen uutisissa Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläisen lausunto…”mitään ei ole tehtävissä”.

Jätä kommentti

css.php