HATUNNOSTO LENTOEMOILLE

Finnairin matkustamotyöntekijöiden lakko työehtosopimusehtojen heikentämistä vastaan todisti, että lentoemoilla on vielä ”munaa”!

Onneksi meillä on jäljellä vielä muutamia ammattiyhdistysliikkeitä, jotka pitävät puoliaan työnantajapuolen yksipuolista  sanelupolitiikkaa vastaan.

iStock_000000132954Small.jpg

Kaikki vanhat sopimukset halutaan uusiksi alalla kuin alalla. Kilpailukyvyn säilymisellä ja heikolla tuottavuudella on tänä vuonna tehty sopimusneuvotteluissa nolla ratkaisuja,mutta tilastot puhuvat jotain muuta. Suomen talouskasvu on ollut euroalueen nopeampia eikä Finnairillakaan mikään huono vuosi ole ollut ennen tätä työtaistelua, joka pisti taas tilit miinukselle.

Finnairin johdon pyrkimyksistä parantaa kilpailukykyä lentoliikenteessä henkilöstökuluja alentamalla putosi pohja pois, kun huhu kertoi johtajien saamista 3 miljoonan euron optioista, mikäli henkilöstökuluja pystytään pienentämään tänä vuonna. Vaikka optioden summaa  Finnairin operatiivinen johtaja Ville Iho ei A-talk ohjelmassa suoraan myöntänytkään,  totesi hän kuitenkin optiokäytännön olemassa olon yhtiössä.

Omien etujen ajaminen valtionyhtiössä (yhteiskunnan varoilla) ei ole hyväksyttävää Finnairin johdon taholta. Helppoahan se oli johtajien pitää koneet maassa välittämättä lakon tuomista 20 miljoonan tappioista, kun ei rahoja tarvinut omasta pussista kaivaa. Tästä syystä Blue 1:lla tehtiin pikainen sopimus, kun oli kysymys yksityisistä rahoista, sillä muutoin yhtiöltä olisi mennyt ns. kuppi nurin.

Se mikä tässä ihmetyttää on se, että työläiset ”lyövät” toisiaan antamalla tukensa tälle työnantajien heikennyslinjalle. Lähes kaikki Finnairin lakkoon liittyvät  keskustelupalstojen palautteet ovat olleet matkustamohenkilötyöntekijöitä vastaan.

Kitkerää palautetta antavat kateelliset ”äijät” eivät hyväksy kaukolentojen kohteessa olevia 23 tunnin lepotaukoja, jää kuulema liikaa aikaa halpojen parfyymien ostoon. Toinen kateellisuuden aihe on 100 tunnin kuukausittainen työaika…liian vähän, mutta pitäisikö viiden tunnin lennolla koneen kieppua lentokentän yläpuolella kolme tuntia, jotta saataisiin matkustamohenkilökunnalle ns. normaali kahdeksan tunnin työpäivä. Olisikohan ”äijät” sitten tyytyväisiä?

Monilla miesvaltaisilla aloilla on oma nahka myyty ale hintaan jo vuosia sitten. Nyt syytetään niitä työntekijöitä, joilla on vielä ”munaa” taistella omista eduistaan. Täysi tukeni SLSY:lle ja AKT:lle.

PS: Palataan asiaan taas kun lennonjohtajien sopimusneuvottelut alkavat.

www.juhakari.fi

10 kommenttia artikkeliin “HATUNNOSTO LENTOEMOILLE”
  1. Juu hienoa seurata näin sivusta kun lentoemot sahaa omaa oksaansa. Kun Finnair on polvillaan, on niidenkin palkkakiistat lopullisesti ratkaistu, joten odotellaan ongelmien häviämistä ihan kaikessa rauhassa. Kovaa on vielä helpompi todella esittää kortistossa, niinkö.

  2. avatar habanero sanoo:

    Ei valtionyhtiö mene polvilleen lentoemojen palkoista. Palkkakustannukset ovat pieni osa lentoliikenne bisneksessä.

  3. avatar Jur.kand. sanoo:

    Valtioenemmistöinen vaan ei valtionyhtiö Finnair on luopumassa kotimaan reiteistä halpalentoyhtiöiden hyväksi. Kriisiaikojen kriisivalmiudenkaan vuoksi niiden ei tarvitse olla kotimaisten toimijoiden varassa; kulkivathan viime sotienkin aikana evakuointijunat ja linja-autot, jopa laivatkin kohtuullisesti. 455 000 Karjalan, Sallan ja Petsamon evakkoa saatettiin niin talvisodan hirmupakkasissa kuin kesällä 1944 juhannusviikon kaatosateissa ja kylmyydessä turvaan. 75 000 Ruotsin ja Tanskan sotalasta siirrettiin vuosina 1941-44 naapureiden hoiviin, etupäässä Haaparannan kautta kulkeneissa junakuljetuksissa. Hieno muisto jäi siitä rengasmatkasta ja uudesta eliittielämästä herraskartanossa tälle terhakalle viisivuotiaalle, vaikka kotiseudun menetys barbaareille toi tuskaa. Hevoset ovat valitettavasti logistiikkamielessä jo pois pelistä. Finnairin uudelleenjärjestely lienee vuoden perästä, jolloin lentopiikojenkin irtisanomissuoja päättyy. Finnair voi keskittyä kaukolentoihin ja sijoittaa niille nuoret ja terveet matkustamotyöläiset. Tämäkin ammattikunta saa huomata, että työnantaja vetää aina pisimmän korren kuten kävi sellu- ja paperimiehillekin, valtakunnan palkkajohtajille, puhumattakaan lakkokenraali Niilo Wällärin 1960-luvulla tuhoaman kauppalaivastomme ammattitaitoisesta merimieshenkilökunnasta merikapteeneineen päivineen.

    Taitaa etupäässä virolaistaustainen Baltc Air olla ostoaikeissa. Olihan Siljan kaappauskin melkoinen menestys vasta neuvostomiehityksesta vapautuneessa veljesmaassa. Virossa ollaan ahneita työlle, ei lakoille.

  4. avatar juha torvinen sanoo:

    No just joo… Tämä ”jur.kand” laukoo juuri niitä typeryyksiä, joisa ap. kirjoittaja mainitsikin. Aivan käsittämätöntä ja kateellista tuubaa, kaikkinensa.

    On se ihme, että joittenkin mielestä nimenomaan paperi- ja selluduunareitten omaa vikaa on ollut ko. tuotantolaitosten siirtyminen pois Suomesta. Halojata halloo!!! Eikä näistä siirroista päätä yhtiöitten johto, joka haluaa viedä tuotantonsa orjatyömaihin? Onko duunarin vika, jos se haluaa työstään hyvän hinnan. Ihan oma lukunsa on se, että näihin paperitehdastöihin olisi takavuosina päässyt itse kukin tehdaspaikkakuntalainen töihin, mutta eihän sellaset paskaset duunit hienopieruja kiinnosta. Mutta liksoista jaksetaan narista (siis duunareitten) omista hienoista eriöistä käsin.

    Mites lentoemot ja stuertit? Nämä pitkät lentomatkat(joista siis kuviossa kyse oli) ovat oikeesti tosi rankkoja. Vai uskooko joku pelle jaksavansa sitä ihan kivuttomasti, aikaerosta helpolla toipuen? Tuskin, mutta näitä asoitahan kritisoivatkin mistään mitääntietämättömät tympiöt.

    On se kumma, millä tietämystasolla ja asenteella jotkut kehtaavat suomalaista työntekijätahoa arvostella. Puheistansa ja jutuistansa saa käsityksen, että ikääntyminen mukanaantuomine rasitteineen on paheksuttavaa ja sen ei saisi millään tavoin näkyä työolojen kohtuuttamisena ja kuitenkin nämä typerät mielipiteijät tahollaa lausuvat koreita iskulauseita työssä jaksamisesta.

    Hävetkää, jos edes osaatte!

    Habanerolle täydet 10 pst!

  5. Pitkät lentomatkat on todella ”tosi rankkoja” ja siksi niille tunkevat kovasti rasittunut ikääntynyt lentohenkilökunta elikkä tämä porukka joka oli lakkoliikkeen kärjessä. Kunnon palkkaa sopii vaatia, mutta jos firma käy rankalla miinuksella kuten Finnair niin mihin sekin vaatimus kehtaamisineen mahtaa perustua. Ei laskutaittoon vaan jääräpäisyyteen ja omien kuviteltujen oikeuksien vaatimiseen. Enkä häpeä, koska olen yhtiön taloudesta erittäin hyvin perillä.
    Torviselle 4+ mutta lentoemäntävaimolle kovin terveisiä.

  6. avatar habanero sanoo:

    Kiitos palautteesta torvisen juhalle.

    Tämä ”Jur.kand” tässä kertoo meille kuinka jo talvisodan aikana tiedettiin, että 1800 euroa on ihan liikaa palkkaa muutaman vuoden työkokemuksen omaaville lentoemännille.

  7. avatar juha torvinen sanoo:

    Pekka Virtaselle:

    Niin, paljonko lisäkustannuksia lentoemot ja stuertit nyt sitten uudella TES:lla aiheuttavat(lakko tietysti niitä aiheutti, mutta jos lakkoa ei olisi ollut?)

    Lisäksi, satutko nyt sitten tietämään, minkälaisiin säästötalkoisiin lentäjiä lukuunottamatta muu lento- ja kenttähenkilöstö on jo muutaman vuoden sitoutunut Finnaria koskien?

    Ja ihan erikseen, mitä luulet, mikä on lentoemojen ja stuerttien palkkataso muissa maissa (siis niissä, jotka Suomen kautta lentävät ja operoivat), niiltä osin kuin tekevät näitä ”pitkiä lentoja”.

    JA lopuksi, selitä minulle/ meille tyhmille se, miten tämä pitkien lentojen jälkeisistä ”tasottumisvapaista” luopuminen tukee a)jaksamista b)pidentää työuria c)ottaa huomioon ikääntyvät ja d)LISÄSI Finnairin kustannuksia?

    Jos ajatellaa kuralla olevaa firmaa yleisesti ottain, niin onkohan sen aiheuttanut juuri henkilökunta ammattiliittoineen, vai olisikohan taustalla jotain ihan muuta?

  8. Sovitaan niin että taustalla on jotani ihan muuta koska niin se aina on kun vaaditaan van se mikä meille kuuluu.
    Kun lentohenkilökunnan palkkoja korotetaan se jotain ihan muu poistuu ja yhtiöstä tulee todella kannattava.
    Mutta minä eikä kukaan suomalainen tarvitse Finnairia enään yhtään mihinkään. Jos saan sieltä halvimman lipun lennän sillä tai sitten en. Ja jos yhtiö ei tässä kilpailussa hengissä selviä se kuolee henkilökunnan oikeutettuine vaatimuksineen tavalla tai toisella pois kovan kilpailun areenalta. Tämä polku on tässä järjestelmässä kaikkien nähtävissä, joten eipä muuta kuin Finnairille onnea matkaa kun järki ei pelissä tunnu olevan.

  9. avatar juha torvinen sanoo:

    Niin, voihan Finnarin johtajuuden typeryydet syytä työntekijöiden niskaan, vaikkakin duunarit ovat viime vuodet tehneet miinus- merkkisiä TES- ratkaisuja(jotka Finnair ”unohti” taannoisesa uhossan). Kukin miettiköön tahollansa, siihenhän meillä täällä Suomessa on oikeus.

    Mutta, miten on mahdollista että näissä muissa Suomessa operoivissa firmoissa on sama ammattijärjestö saanut sovun aikaan? Ja ei varmalla ”huonommin” ehdoin!

    Kukin matkatkoot millä lystää, itse käytän edukkainta, joka toimii ”yhden pompun” reitityksellä. Joskus jopa siis Finnairilla.

    Mutta summa summarum, joidenkin mielestä siis Finnairin taloudellinen tila, tehtaiden pakeneminen ulkomaille, harmaa työvoima jne ovat ammattiliittojen vikaa ja aiheuttamaa. Kukin uskossaan, jotkut jopa hengellisessä.

  10. avatar Heikki Koskela sanoo:

    Morot!
    Koneet lentää, palkat juoksee, ja ihmiset matkustavat turhien asioiden perässä.
    En lentele, joten fiilikset ovat ihan median varassa. Jos Aasian lennot ovat raskaita, sinne pitää varata nuorta henkilökuntaa ja eläkeiän kynnyksellä olevat kotimaanlennoille. Palkkakulut on ainoa, mihin tämä firma voi vaikuttaa, ja siihen kuuluu myös johdon palkkaus. Itse asiassa ilmailu on auringonlaskun ala, minkä seikan henkilöstön ja osakkeenomistajien pitäisi ymmärtää. Valtion pitäisi myydä osuutensa pois.
    En häpeä mitään t. Hessu K.

Jätä kommentti

css.php